Memorandum k VRT posiluje roli obcí. Středočeský kraj souhlasí.

Sdružení měst a obcí Koridor D8, mezi jehož členy patří i samosprávy dotčené budoucí vysokorychlostní tratí (VRT) Praha–Ústí nad Labem, vítá konstruktivní postoj Ministerstva dopravy a Středočeského kraje k Memorandu o spolupráci při přípravě a výstavbě VRT. Memorandum představuje po letech intenzivních jednání důležitý dokument, který poprvé v historii nastavuje jasná, férová a předvídatelná pravidla mezi obcemi, kraji, státem a investory.


Středočeský kraj: příklad funkční spolupráce

Středočeský kraj Memorandum přijal dne 30. 10. 2025 (číslo usnesení: 016-37/2025/RK). Tím se zařadil po bok všech členských obcí Koridoru D8 dotčených stavbou VRT ze Středočeského kraje, které jej přijaly již dříve. Obce vnímají Memorandum jako nástroj, který jim přináší větší jistotu, předvídatelnost a transparentnost ve vztahu k investorům i státu.
„Jsem přesvědčen, že Memorandum přináší obcím nemalé výhody. Posiluje jejich pozici, zpřehledňuje proces a nastavuje povinnosti tam, kde dosud nebyly. Společný postup státu a samospráv má smysl jen tehdy, když je založen na důvěře a transparentnosti,“ uvedl Martin Klečka, předseda Sdružení Koridor D8.

Memorandum: výhody bez rizika

Co se podařilo vyjednat? Např. 

  • snížení hlukových limitů – D8 60/50 a VRT 55/50 (oproti aktuálně platným pro D8 68/58 a VRT 60/55)
  • možnost práce s niveletou VRT – už neplatí dogma výškového vedení dle studie proveditelnosti
  • zohlednění územních studií obcí a krajů a ochranného pásma NKP Říp
  • koordinace mezi Správou železnic (SŽ) a Ředitelství silnic a dálnice (ŘSD) přímo ze strany Ministerstva dopravy
  • otevření tématu adaptačních a kompenzačních opatření formou pozemkových úprav vyvolaných SŽ
  • ponechání nadjezdů nad VRT ve vlastnictví „státu“

Přínosy Memoranda pro obce potvrzuje i právní stanovisko JUDr. Michala Bernarda, Ph.D. (Advokátní kancelář Dohnal & Bernard, s.r.o.). Vyzdvihuje především skutečnost, že dokument “obsahuje mnoho z pohledu obcí pozitivních závazků Ministerstva dopravy, Správy železnic a Ředitelství silnic a dálnic ČR.” Stanovisko vzniklo jako reakce na zamítavé stanovisko Ústeckého kraje.

Sdružení Koridor D8 zdůrazňuje, že u tak rozsáhlého projektu, jako je VRT, je potřeba jednotného postupu samospráv, krajů i státu. Přijetí Memoranda je jedním z nástrojů, jak zajistit, aby se hlas obcí a jejich občanů v klíčových okamžicích procesu neztratil.

Sdružení Měst a Obcí Koridor D8 (SMO KD8) tak jen potvrzuje, že není odpůrcem výstavby VRT, ale požaduje, aby byla celá trasa transparentně a participativně projednána. Zároveň je nezbytné její komplexní posouzení – s ohledem na územní rozvoj, krajinu i dopady na obce. 

KONTAKT:
Ing. Martin Klečka, Ph.D.
předseda Sdružení Měst a Obcí Koridor D8 (SMO KD8)
+420 608 029 700
[email protected]

Chcete zůstat v obraze?

PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NOVINEK

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru