Soud zamítl žalobu sdružení měst a obcí Koridor D8 (SMO KD8) a obce Přestavlky na 5. aktualizaci Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje. Jedním z hlavních důvodů žaloby bylo nevyhodnocení dopadů Terminálu Roudnice VRT. Přesto se díky řízení podařilo otevřít veřejnou debatu o jeho dopadech, které dosud nebyly zpracovány. SMO KD8 zdůrazňuje, že žaloba nijak nezpochybňovala trasování vysokorychlostní trati, ale poukazovala na nutnost vyhodnotit dopady záměru na území a jeho obyvatele.
“Ačkoli soud našim požadavkům nevyhověl, považujeme celé řízení za přínosné. Díky společnému úsilí se téma dopadů Terminálu Roudnice VRT dostalo do širší veřejné debaty a stalo se předmětem pozornosti samospráv, kraje i odborné veřejnosti,” říká předseda SMO KD8 Martin Klečka.
Terminál Roudnice s dojezdovým časem do Prahy za 19 minut, přinese zásadní změny v dopravních tocích, bydlení i rozvoji regionu. Nyní více než 30 samospráv v dotčeném území upozorňuje, že jeho dopady je třeba komplexně vyhodnotit a řešit minimálně na krajské úrovni. Zatímco ještě před několika měsíci o nutnosti zpracování dopadové studie hovořil téměř výhradně Koridor D8, dnes se toto téma stalo součástí širší veřejné diskuse.
V České republice dosud nebyla zpracována žádná dopadová studie k žádnému z plánovaných terminálů VRT. Pokud by se zrealizovala právě pro terminál v Roudnici, šlo by o průkopnický krok, který by mohl stanovit metodický rámec i pro další projekty vysokorychlostní železnice.O případných dalších právních krocích bude Koridor D8 informovat až po prostudování odůvodnění rozsudku. I nadále však bude prosazovat, aby se dopadová studie Terminálu Roudnice VRT stala pevnou součástí přípravy vysokorychlostní trati Podřipsko.
